Zarząd sukcesyjny – czyli jak zabezpieczyć firmę

2020-12-03
Zarząd sukcesyjny – czyli jak zabezpieczyć firmę

Prowadząc jednoosobową działalność, należy zastanowić się nad jej zabezpieczeniem w razie śmierci. Często, ze względu na profil firmy, w przypadku zgonu pojawiają się kłopoty związane z zezwoleniami, koncesjami, czy nawet wypłatami środków z firmowego konta bankowego. Jak rozwiązać ten problem w sposób zadowalający? Od 25 listopada 2018 roku istnieje możliwość ustanowienia zarządu sukcesyjnego.

Pozwala to na zachowanie płynności prowadzenia przedsiębiorstwa po śmierci przedsiębiorcy. Jak ustanowić taki zarząd i od kiedy zaczyna on pracę? Co w razie sytuacji, w której zarządca sukcesyjny nie jest w stanie przejąć obowiązków?

Zarząd sukcesyjny – wszystko, co warto wiedzieć

Zarząd sukcesy rozpoczyna pracę w momencie śmierci przedsiębiorcy i prowadzi działalność aż do zakończenia postępowania spadkowego. Nieistotne, czy przedsiębiorca sporządził testament, czy też ma miejsce dziedziczenie ustawowe.

Jak ustanowić zarządcę sukcesyjnego? Proces nie należy do skomplikowanych i jest bezpłatny. Wystarczy dysponować profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, co wymaga wypełnienia formularza na stronie Ceidg.gov.pl. Innym sposobem jest jednorazowa wizyta we właściwym urzędzie gminy i wypełnienie krótkiego formularza. Co ciekawe, przedsiębiorca może także ustanowić rezerwowego zarządcę sukcesyjnego w razie sytuacji, w której pierwszy odmówiłby spełnienia funkcji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zarządów sukcesyjnych, nie czekaj. Skontaktuj się z nami. Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie pytania i wiadomości.


© 2025 Kancelaria Radcy Prawnego Justyna Szczepańska
dev by WEBprojekt
Polityka Prywatności

Administratorem Państwa danych osobowych jest Justyna Szczepańska, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Kancelaria Radcy Prawnego Justyna Szczepańska, ul. Pomorska 23, 62-025 Kostrzyn, NIP: 789-168-35-23, e-mail: biuro@jszczepanska.pl (zwana dalej: „Kancelaria” lub „Administrator”). Dane osobowe zbierane przez Kancelarię przetwarzane są na zasadach określonych w przepisach o ochronie danych osobowych, w tym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (zwane dalej „RODO”) oraz w polskich przepisach wydanych w związku z RODO, w tym  ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.

Czytaj treść polityki prywatności